Hvalerskøyten Josefa er første reparasjon i nyverkstedets hall. Hallen fungerer utmerket og det er deilig å ha det trekkfritt. Båten er fra 1895 og har fortsatt en god del originaldeler og noen svært så interessante detaljer. Eieren søkte Riksantikvaren om støtte men fikk avslag pga båten var for liten!
.
Det nest øverste bordet er originalt og her ser man at båten ikke var klinket med saum men med trenagler av einer. Det står ennå avkappede nagler i sua, årretta innvendig og koniske ender utvendig. Dessuten er også laskene i bordskøyten satt med trenagler. I og med begge de øverste bord måtte byttes har vi dokumentert bruk av einerklink. Kjempe bra at eieren er interessert i en antikvarisk restaurering.
Jeg har fortsatt ikke funnet ny lærling og da var det bra at tyske ”Wandergeselle” Dennis kom til Rognan. Her prøver vi den nye akterstavn i importert dansk eik.
.
.
Fransk-tyske Thilo er praktikant her i vår. Han har gått på en båtbyggerskole i Douarnenez i Frankrike. Her setter han trenagler gjennom spant. Alle spantetoppene er skiftet.
Et mønster av trenagler, de tykke gjennom spant, de tynne einenagler er brukt som klink og holder bordene sammen. Også i lasken er det brukt einenagler.
.
Dekket er lagt med skandekk og nedfelt reim for å ta opp drivkreftene. På det gamle dekket var det ikke drevstopp og huden var drevet en tomme fra spantene!
.
I vår steamovn ute hadde ærfugelen satt seg på reir og vi måtte rigge til ny dampanordning. Det ble tent bål under et 20 liters blikkspann med vann i. Et spiro rør med en gammel jeans som lokk funker ok som stemkiste for reimene.
.
Her legger vi lerret i maling på rufftaket
Dekket er ferdig lagt og slettet. Det er brukt hakaplank og småkraveller for å holde stavendene oppe.
.